Ключ до читання

ЕМОЦІЙНО - ЦІННІСНА СКЛАДОВА  У  СТРУКТУРІ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА
На думку педагогів та вчених, сучасна освіта більше спрямована на розвиток когнітивної сфери учнів, натомість недостатньо уваги приділяється вихованню почуттів дитини . Наймогутнішим знаряддям впливу на емоційно-почуттєву сферу, на формування морально-етичних цінностей молодшого школяра є предмет «Літературне читання». Книга збагачує дитину розумово, духовно, морально і естетично. Адже кожний художній твір несе відповідну інформацію про певні події, життєві ситуації, явища і закони природи, розширює життєвий досвід дитини, збагачує її словниковий запас, розвиває мовлення. Через зміст та ідейну спрямованість художнього слова під умілим керівництвом педагога учень пізнає елементи морально-етичної культури, засвоює найважливіші загальнолюдські цінності та норми поведінки народу, краю, в якому живе. Цінності не вивчаються, як знання, а «переживаються і проживаються у власному життєвому і художньому досвіді особистості, що формується» . Адже читацькі емоції є складовою процесу сприймання художнього твору. Зауважимо, що:
 - від того, як буде сприйнятий учнями твір під час первинного ознайомлення з текстом, чи зацікавить він їх, які емоції викличе, залежить ступінь засвоєння його морально-етичного змісту, якість аналізу і виховний вплив;
 - від того, як прочитає твір учитель, на чому розставить акценти, до чого приверне увагу учнів, залежить їхнє ставлення до змісту прочитаного, що саме викличе у них позитивні емоції, співчуття, а що – негативне ставлення, засудження.
Читацькі емоції – це чуттєвий відгук читача, його переживання, які виникають у процесі сприймання літературного твору.
Специфіка діяльності емоційної сфери дозволяє виокремити такі її складові.
1. Емоційні читацькі реакції на зміст твору. Такі емоції викликають персонажі, зовнішність героїв, їхні якості, вчинки, події, ситуації, у які потрапляють герої твору, образи природи та ін.
2. Емоційні читацькі реакції може викликати художня форма твору, майстерність письменника – краса слова, ритм, звукосполучення, оригінальність створення образу тощо. Ці реакції проявляються, наприклад, у таких оцінках: «Як ніжно звучать ці рядки!», «Як красиво написано!», «Цей вірш заворожує», «Коли я читав цей твір, то уявляв себе у вирі подій»…
З метою розвитку емоційно-почуттєвої сфери учнів доцільно, по-перше, раціонально використовувати «емоційний» потенціал навчального матеріалу, який подано у чинних підручниках з літературного читання (насамперед це робота над художнім твором, у процесі якої варто вчити учнів аналізувати власну почуттєву сферу, емоції героїв та автора твору); по-друге, матеріал підручника необхідно доповнювати додатковими завданнями, які сприятимуть розвиткові у молодших школярів емоцій і почуттів. Так, працюючи над твором, учням доцільно пропонувати запитання та завдання, спрямовані на розкриття емоційної сфери героїв твору, емоцій і почуттів автора та виявлення особистісного ставлення до прочитаного. Наприклад: Яким настроєм пройнятий вірш?
Які слова посилюють цей настрій?
Які почуття виникли у вас, коли ви слухали цей вірш?
Які почуття поет передає у вірші?
Які враження викликав у вас цей вірш (оповідання, опис)?
Що викликало у вас радість (смуток, занепокоєння тощо)?
 Які слова в тексті допомагають зобразити сумну і зажурливу картину природи? Подумайте, яке почуття треба передати під час читання вірша?
Яке речення у цьому вірші справило на вас найсильніше враження? Чому?
 Що вас найбільше здивувало (вразило, засмутило тощо) у творі?
Коли ви найбільше переживали (раділи)?
 Хто з головних героїв твору вам сподобався? Чому?
Що найбільше вразило вас у поведінці героїв твору? Як би ви вчинили?
 Як ви ставитеся до головного героя оповідання?
 На кого з героїв оповідання ви хотіли б бути схожими?
Які слова передають захоплення автора цією порою року?
 Які вислови особливо виразно передають красу зимової природи?
 Прочитайте речення, в якому передається захоплення автора картинами зимової природи.
Відшукайте в оповідання слова, які передають почуття головного героя.
 Як свідчать наші спостереження, молодші школярі (особливо учні 1-2 класів) часто не знаходять потрібних слів, щоб висловити свої почуття і ставлення. З огляду на це необхідно збагачувати словник учнів словами, які виражають різні емоції і почуття. Складним, проте необхідним, є вміння виразно прочитати твір, тобто прочитати так, щоб передати настрій твору, емоції і почуття персонажів та своє ставлення до подій і героїв твору. Для цього учні повинні розуміти думки героїв, співпереживати їм, уявляти ситуацію, визначати своє ставлення до подій і знаходити певні інтонаційні засоби для вираження цих емоцій і почуттів. Навчити дітей передати свої почуття і ставлення допоможе аналіз художнього твору і постановка завдання: наприклад, «Прочитати вірш так, щоб передати слухачам радісний настрій».
Цікавим видом роботи на уроці може бути добір емоційно забарвлених прикметників, що характеризують дійових осіб твору; вибір прислів’я, яке відповідає головній думці твору або характеризує героя твору.
На уроках дітям пропоную такі завдання:
·        знаходження рядків, у яких автор висловлює своє ставлення до героя
·        знаходження рядків, які допомагають нам зрозуміти переживання, внутрішній стан героїв;
·        пояснити. Чим життя персонажів книжки відрізняється від нашого життя;
·        добір прикметників для опису героя;
·        перероблення оповідання в казку;
·        переказ від зміненої особи;
·        уявляючи себе на місці головного героя, що змінив би  ти у собі, у своїх вчинках?
·        Читання уривка, що викликає сум, радість, співчуття;
·        Знаходження й читання речень, які б можна було б розфарбувати певним кольором, або знаходження в тексті відповідного речення до даного кольору;
·        Написання уявного діалогу, який міг би відбутися між двома героями твору;
·        Давно написане оповідання переписати в сучасному стилі;якого б героя ввели до твору? Навіщо7
·        Написання уявного листа, який один герой міг надіслати іншому;
·        Визначити, який настрій передають дані слова. Що хотів підкреслити ними автор?
·        Знайти і прочитати слова, за допомогою яких автор показує своє ставлення до зображуваного
·        Прочитати найяскравіше місце в оповіданні чи вірші ( найсмішніше, найнапруженіше)

Підсумовуючи, можна зробити висновок, що цілеспрямоване формування в учнів знань про цінності, розвиток емоцій і почуттів молодших школярів у процесі опрацювання курсу літературного читання, уміння висловлювати своє ставлення до прочитаного (прослуханого), уміння передавати це ставлення під час читання можна забезпечити тільки в результаті добре спланованої системи роботи над формуванням емоційно-ціннісної складової читацької компетентності, основними напрямами якої є:
- цілеспрямоване формування в учнів знань про цінності, усвідомлення їх значення для людських стосунків, повноцінного життя та ціннісних орієнтацій;
- розвиток емоційної і почуттєвої сфери учнів;
 - формування умінь висловлювати елементарні оцінні судження щодо прочитаного.
         Отже, чим повноцінніше та яскравіше молодший школяр зможе сприйнят и художній твір, тим потужнішим буде емоційний та естетичний вплив на особистість.












4 коментарі: